27.11.2019, 12:59

Обоз, Страна, Znaj. Хто стоїть за заангажованими (і не дуже) ЗМІ в Україні #Медіагігієна

Обоз, Страна, Znaj. Хто стоїть за заангажованими (і не дуже) ЗМІ в Україні #Медіагігієна - Фото
Ігор Коломойський, Віктор Медведчук, Рінат Ахметов (фото - прес-служба YES, EPA і прес-служба ОПЗЖ, колаж - LIGA.net)

Хто володіє популярними ЗМІ в Україні та як це відбивається на їх інформаційній політиці

Читайте також російською: Обоз, Страна, Znaj. Кто стоит за ангажированными (и не очень) СМИ в Украине #Медиагигиена

У цьому році завдяки двом виборам поспіль, - президента й парламенту, - українці могли неоднакратно переконатися і згадати, що за телеканалом 1+1  стоїть олігарх  Ігор Коломойський, 112 канал відпрацьовує інтереси  Віктора Медведчука, а  5 канал і Прямий відображають політику  Петра Порошенка. Ми вирішили з'ясувати, кому належать інтернет-ЗМІ. Ми взяли 18 сайтів, роботу яких регулярно вивчає Інститут масової інформації. 

ХТО ВОЛОДІЄ ІНФОРМАЦІЄЮ

Для аналізу ми використовували список з 18 медіа, які Інститут масової інформації моніторить на дотримання професійних стандартів. У рейтингу ІМІ за жовтень кращими визнані LIGA.net, Укрінформ та Український тиждень. Найгіршим став ресурс Znaj: тільки 18% текстів на цьому сайті не порушують стандарти журналістики, і таких результатів не було ні в одному ЗМІ за всі роки моніторингу ІМІ.

Кому належать медіа-ресурси з цього рейтингу, офіційно і не дуже (в аналізі використані: дані моніторингу джинси ІМІ перед парламентськими виборами за п'ять днів - 24-28 червня; дані моніторингу джинси ІМІ між двома турами виборів президента 1-12 квітня; моніторинг дотримання стандартів онлайн-медіа за жовтень; дані  SimilarWeb за жовтень).

Укрінформ - державне інформаційне агентство, яке працює більше ста років, з 1918 року. Видання очолює Олександр Харченко. Скільки грошей платників податків в цьому році закладено на роботу видання - невідомо. У бюджеті-2019 його фінансування розмито з іншими витратами: 349,7 млн ​​грн на графу "виробництво і трансляція телерадіопрограм для державних потреб, збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції". У Мінкульті LIGA.net  пообіцяли деталізувати цю інформацію, але тільки після офіційного запиту. Відвідуваність Укрінформу в жовтні склала 2,8 млн (total visits). Сайт спеціалізується на новинах України, хоча корпункти є в дев'яти країнах світу: Бельгії, Канаді, Молдові, Німеччині, Нідерландах, Польщі, Росії, США і Франції. У рейтингу ІМІ за жовтень-2019 Укрінформ займає першу позицію: 98% його матеріалів відповідають журналістським стандартам.

Сайт Український тиждень - журналом і сайтом володіє ТОВ "Український тиждень", а власниками цієї компанії є журналіст Юрій Макаров (10%), Юлія Олійник - яка також володіє декількома видавництвами, і Роман Цуприк - засновник Книгарні Є (по 45%). У жовтні на сторінку tyzhden.ua зайшли 366 000 відвідувачів. У рейтингу онлайн-медіа від ІМІ Український тиждень ділить перше місце з Укрінформом і LIGA.net. На джинсу в цьому році інтернет-видання не перевіряли.

LIGA.net - зареєстроване інформаційне агентство, входить в незалежний медіа-холдинг Ligamedia. Інформація про власників LIGA.net доступна публічно. Гендиректором групи компаній ЛІГА і СЕО Ligamedia є Дмитро Бондаренко, а заснована група Мариною і Сергієм Бондаренками ще в 1991 році. Головний редактор - Борис Давиденко. Аудиторія LIGA.net - близько 5,5 млн унікальних користувачів або понад 10 млн visits (метрика SimilarWeb в жовтні). У рейтингу ІМІ за минулий місяць сайт займає першу позицію нарівні з Укрінформ: 98% матеріалів відповідають журналістським стандартам. Джинсу не публікує (дані ІМІ).

Українська правда - засновники ресурсу Георгій Гонгадзе та Олена Притула, головний редактор - Севгіль Мусаєва. Одне з найбільш впливових суспільно-політичних ЗМІ України, яке опублікувало сотні резонансних розслідувань. В 2016-му видання намагалися "зв'язати" з олігархом Костянтином Григоришиним: ЗМІ заснувало коворкінг MediaHub в орендованому у Григоришина приміщенні, а головного редактора сфотографували під час зустрічі з олігархом. Бізнесмен заперечував вплив на медіа: в інтерв'ю журналу Новое время він заявив, що розділяє моральні цінності УП і завжди готовий допомогти, але не грошима. Відвідуваність УП в жовтні становить 20 млн (total visits). У рейтингу ІМІ - друге місце: 96% матеріалів відповідають стандартам журналістики. Під час моніторингу джинси напередодні виборів до Верховної Ради в червні аналітики ІМІ не знайшли на УП замовних матеріалів.

Сайт Дзеркало тижня - власником видання і головним редактором є Юлія Мостова, дружина політика і екс-міністра оборони  Анатолія Гриценка. Газета "Дзеркало Тижня" багато років була одним з найбільш авторитетних і впливових ЗМІ країни. У листопаді 2019 було оголошено, що друковану версію видання закриває. Головний редактор сайту ZN.ua - Анна Здоренко. У жовтні портал відвідали 2 млн чоловік. 94% матеріалів Дзеркала тижня, які ІМІ моніторив минулого місяця, відповідають журналістським стандартам. У 6% матеріалах були помічені порушення стандарту достовірності, а також стандарту відокремлення фактів від коментарів.

Читайте також: Досить читати херню! 10 ознак нормального медіа від LIGA.net

Сайт НВ - це видання в 2014 році створив і очолив екс-головний редактор сайту Корреспондент Віталій Сич. Інвестором став чеський бізнесмен Томаш Фіала, глава і співвласник інвестиційної компанії  Dragon Capital. Зараз аудиторія сайту НВ налічує 15,5 млн (дані Similarweb за жовтень). 94% текстів НВ відповідають стандартам журналістики. Порушення стосувалися стандартів балансу й достовірності. У моніторингах ІМІ перед парламентськими виборами на сайті НВ джинса не була зафіксована.

Гордон - інтернет-портал заснував журналіст Дмитро Гордон, головний редактор - Олеся Бацман (дружина Гордона). У 2014-2016 роках Дмитро був депутатом Київради, на президентських виборах-2019 підтримував кандидата Ігоря Смешка, а на парламентських - очолював штаб його партії Сила і честь. Перед парламентськими виборами сайт відверто і немарковано підтримував політиків: за п'ять днів моніторингу було виявлено 12 матеріалів з ознаками замовних на користь Смешка і ОПЗЖ (дані ІМІ). Минулого місяця відвідуваність сайт gordonua.com була більш 14 млн visits. При цьому 92% матеріалів відповідають стандартам журналістики. Порушення стосувалися неналежного маркування рекламних текстів - під плашкою "Актуально" вийшли новини про фонд Ахметова і банк Аркада.

Цензор - інтернет-портал був заснований в 2004 році, засновником був Ярослав Мендусь - згодом народний депутат Верховної Ради п'ятого скликання від Соцпартії. Головним редактором сайту є журналіст Юрій Бутусов. У жовтні відвідуваність Цензора була 23 млн visits. 90% текстів, які публікувалися на порталі минулого місяця, визнані такими, що відповідають журналістським стандартам (дані ІМІ). Проблема інших 10% текстів, вважають аналітики Інституту масової інформації - вони були не збалансовані.

Інтерфакс Україна - інформагентство, яке з 1992 року працює на ринку політичної та економічної інформації. Гендиректор агентства і його співвласник - журналіст Олександр Мартиненко. Минулого місяця сайт відвідали 1,6 млн осіб. За даними ІМІ за жовтень, 86% матеріалів Інтерфаксу відповідали стандартам професії. У 8% матеріалів було порушено стандарт достовірності, в 4% випадків новини не були збалансованими і містили ознаки замовлення.

РБК-Україна - виданням володіє український бізнесмен Йосип Пінтус. Засноване в 2005 як підрозділ російського РосБізнесКонсалтинг, але з 2010 року не значиться серед активів російського РБК. Головний редактор - Сергій Щербина. Відвідуваність сайту за минулий місяць склала 20 млн visits. 86% матеріалів в жовтні відповідали стандартам журналістики, 10% текстів визнані незбалансованими і, можливо, замовними. "Такі матеріали на ресурсі взагалі ніяк не маркуються", - відзначили в ІМІ. Перед парламентськими виборами-2019 сайт не раз ловили на джинсі. Наприклад, в період з 24 по 28 червня РБК опублікувало 37 матеріалів з ознаками замовності. Найактивніше на сайті публікували Юлію Тимошенко з партією Батьківщина і Олега Ляшка (дані ІМІ).

Читайте також: "Крим російський", - сказав президент Чехії. Ні. Як укрЗМІ повелися на роспропаганду

Сайт Сегодня - входить до медіаімперії олігарха Ріната Ахметов Медіа Група Україна. МГУ об'єднує телеканали Україна, НЛО ТБ, Футбол 1 і Футбол 2, а також регіональні канали Донбас, 34-й, Сигма (газета Сегодня - припиняє своє існування). Аудиторія порталу минулого місяця склала 32 млн (total visits). За даними ІМІ, в жовтні 16% матеріалів на сайті не відповідали стандартам журналістики. Найчастіше на сайті порушувався стандарт балансу: у вибірку потрапило багато текстів з ознаками замовних. У червні перед виборами в Раду всього за п'ять днів на сайті були опубліковані 11 матеріалів з джинсою - на користь Опозиційного блоку (дані ІМІ).

Сайт 24 каналу - один з небагатьох ресурсів, який відкрито вказав зв'язок з політиками на своєму сайті. Майже 77% акцій належать дружині мера Львова Андрія Садового - Катерині Кіт-Садовій, інші - його партнерам Роману і Оксані Андрейкам. У сайту телеканалу минулого місяця було більше 18 млн візитів. При цьому 18% новин на сайті, на думку ІМІ, не відповідають стандартам журналістики. Перед виборами в парламент 24-й відпрацьовував інтереси Садового і його Самопомочі, а також Тимошенко (13 джинсових матеріалів з 24 по 28 червня, дані ІМІ).

Сайт 112 - з минулого року ним  офіційно володіє нардеп від ОПЗЖ Тарас Козак, тісно пов'язаний з кумом Путіна і соратником по фракції Віктором Медведчуком. Сайт телеканалу минулого місяця відвідали понад 7 млн ​​разів. При цьому 24% матеріалів на сайті в жовтні не відповідали стандартам журналістики. Найчастіше журналісти порушували стандарт балансу думок - в 22%. Перед виборами в Раду аналітики ІМІ визнали сайт 112 каналу "безперечним лідером за кількістю матеріалів з ознаками замовності". За п'ять днів, з 24 по 28 червня, журналісти примудрилися розмістити 98 джинсових матеріалів, і 93% з них працювали на інтереси кандидатів від ОПЗЖ: Бойка, Рабіновича і Медведчука (дані ІМІ).

УНІАН - поряд з телеканалами 1+1, 2+2, ТЕТ, сайтами ТСН і Главред це інформагентство входить в медіахолдинг Ігоря Коломойського: частка в 94% записана на його з Боголюбовим компанію Лакасті ЛТД. Минулого місяця всі мовні версії порталу згенерували 18 млн візитів. Гендиректорм УНІАН є Артем Ковальов, який влітку був обраний народним депутатом - під №45 у списку президентської партії Слуга народу, шеф-редактор - Михайло Ганницький. Перед парламентськими виборами ІМІ фіксував джинсу на сайті на користь Слуги народу, а перед президентськими - матеріали з ознаками "чорного піару" проти кандидата Петра Порошенка. У жовтні 26% матеріалів на УНІАН експерти ІМІ визнали такими, що не відповідають журналістським стандартам. У 20% текстів містилися оціночні судження - правда, більшою мірою це стосувалося таблоїдних новин, в 12% випадків або був порушений баланс думок, або ж тексти були марковані як рекламні (дані ІМІ).

Сайт ТСН - входить в 1+1 медіа, що належить олігархові Ігорю Коломойському, шеф-редактор - Костянтин Войтенко. Аудиторія сайту наближається до 25 млн. 28% матеріалів на сайті порушують стандарти журналістики. У 26% випадків редакція не відокремлює факти від коментарів. Стандарт достовірності порушений в 12% матеріалів, стверджує ІМІ. Перед парламентськими виборами сайт публікував тексти, марковані неналежним чином, - але без фанатизму. Компліментарні матеріали виходили про Слугу народу і партії Смешка (дані ІМІ).

Обозреватель - це інтернет-видання створено в 2001 році, основний власник український політик і бізнесмен Михайло Бродський. Бенефіціарами ТОВ Золота середина, на яке юридично записаний портал, є його дружина Світлана Бродська, а також сини Ростислав і Юрій. Це один з найбільш відвідуваних сайтів в Україні: в жовтні було майже 49 млн візитів. При цьому 32% матеріалів на Обозревателе минулого місяця були опубліковані з порушеннями стандартів. Свою популярність Обозреватель активно конвертував в доходи від "джинси": перед виборами в Раду за п'ять днів, з 24 по 28 червня, ІМІ нарахував на сайті 35 матеріалів з ознаками замовних. Обоз підтримував різні сили, без явних переваг: і Тимошенко, і Порошенка, і кандидатів від Опоблоку. Схожа ситуація була і між турами президентських виборів, коли з 1 по 12 квітня на Обозі виловили 49 "джинсових" текстів: 39% на користь Зеленського, 16% - Порошенка (дані ІМІ).

Страна - головним редактором видання в 2016 році став Ігор Гужва, який раніше очолював газету Вести, а до цього газету Сегодня з медіа імперії Ахметова. Він називає себе єдиним власником Страни, але однойменний домен належить створеній в 2015 році компанії Ласмак. А ця компанія, в свою чергу, на 99% - власність Маджера: його беніфіціари вказані Гужва і його колишня дружина Анна Солнцева. Якщо зайти на профайл Маджера на YouControl, то там беніфіціари - вже не Гужва, а Любов Лукашина (вона ж Остапенко). Разом з Остапенко Гужва також заснував фонд підтримки журналістики імені Бузини. Ймовірно, озвучені імена - номінальні власники.

Сайт кілька разів ловили на участі у проросійській інформаційній кампанії, а також в розміщенні "джинси" про Медведчука (дані ІМІ). З 2018 року Гужва ховається в Австрії: ГПУ звинуватила його в отриманні хабара в $10000 за нерозміщення компромату на радикала Дмитра Лінька. За дослідженням ІМІ за 2017 рік, Страна показала найгірші результати дотримання професійних стандартів. У цьому жовтні Страна з аудиторією майже 15 млн зайняла передостанню сходинку: 38% її матеріалів містять порушення. Видання не відокремлює факти від коментарів, "забуває" вказати джерело новини й не дотримується баланс думок. На джинсу в цьому році Страну не моніторили.

Znaj - згідно з реєстром юросіб, ТОВ Знай засновано в грудні 2014 року. Власник і керівник - Вадим Іванович Якимець. Домен і торгова марка znaj зареєстровані в квітні-2015. Її власники - ТОВ Знай і Людмила Погиба. Олександр і Павло Погиба разом з Сергієм Думчевим, екс-кандидатом в мери Києва, очолюють партію Рух за реформи. Власник ТОВ Знай Якимець - теж представник цієї партії (більше про це читайте тут: Дізнайся про Znaj. Хто стоїть за найбільшим медіахолдингом Уанету). За даними Similarweb, в жовтні сайт відвідали понад 22 млн разів. А ось як сайт використовує свою популярність: перед виборами в Раду Знай увійшов до трійки лідерів за кількістю опублікованої джинси (дані ІМІ). З 24 по 28 червня аналітики інституту нарахували 48 джинсових матеріалів: сайт відкрито підтримував Зеленського і очорняв Порошенка. Хоча знайшлося місце і для джинси ОПЗЖ. "Неможливо визначити чітку лінію редакційної політики. З одного боку, вони підтримують президента Зеленського, з іншого - розміщують замовні матеріали політичної сили, яка його критикує", - відзначали в ІМІ. У жовтні-2019 Знай визнаний найгіршим онлайн-ресурсом: всього 18% його матеріалів відповідають стандартам.

ЗМІ ЗДОРОВОЇ ЛЮДИНИ. В ЧОМУ РІЗНИЦЯ

Ще три роки тому Верховна Рада прийняла закон, який зобов'язує ЗМІ розкривати імена кінцевих власників і бенефіціарів. Але він не спрацював. За даними ІМІ, тільки 28% популярних інтернет-ЗМІ в Україні вказали інформацію про контакти, головного редактора і власника.

Ринок інтернет-ЗМІ в Україні є скоріше непрозорим, ніж прозорим, підкреслили автори дослідження ІМІ. Дані про справжніх власників переважно недоступні на веб-сайтах, і їх ще треба вміти відшукати в реєстрах. У той же час онлайн-медіа все більше й більше впливають на виборців і формують електоральні настрої.

Юрист і медіа-експерт ІМІ Алі Сафаров

 

"Інтернет-ресурси як ЗМІ в Україні не регулюються. Тільки якщо сайт зареєстрований як ІА, він підпадає під дію закону й зобов'язаний розкрити дані про власників", - говорить Сафаров.

"А якщо ні, то законодавство цього не вимагає", - говорить він і додає: принципово важливо, щоб споживач інформації все ж мав можливість отримати дані про власника.

Аналогічна ситуація і з прозорістю телеканалів.

Аналітик Інтерньюз Україна Костянтин Ромашко

"Давайте говорити відкрито. Після купівлі Козаком телеканалу ZIK утворився медіа-холдинг, який об'єднав ZIK, NewsOne і 112 Україна. Всі говорять, що власник - Козак, а розуміють під цим -  Медведчук. Людиною просто прикриваються, щоб приховати реальних власників".

Читайте також: Нацрада не може довести зв'язок 112, NewsOne і ZIK з Медведчуком

В Україні на ринку медіа домінує олігархат, зазначив Ромашко. Є тільки окремі приклади незалежних газет, ТВ або новинних ресурсів. І більшість власників диктують редакціям свої умови, щоб формувати громадську думку.

"Тепер давайте згадаємо вибори: хто не вилазив з новин і ефірів телеканалу 1+1? Чинний президент і його команда. - каже Ромашко. - На кого робила ставку група ТРК Україна? Ляшко. Або ось яскравий приклад - все ті ж ZIK, NewsOne і 112. Коли повинні були відбутися газові переговори між ЄС, Україною і РФ щодо транзиту газу, Медведчук в режимі нон-стоп виступав і розповідав, як вони домовилися про знижку на газ. Півгодини ефіру про те, як він їздив до Медведєва і Міллера, як вони тиснули один одному руки. тобто власники прямо або опосередковано впливають н а контент".

Читайте також: #Медіагігієна. Як телевізор і олігархи знищують критичне мислення

СЕО Ligamedia Дмитро Бондаренко

Серед власників українських медіа є кілька способів взаємодії з редакціями, говорить Бондаренко. Перший: коли медіа створюється виключно для поширення потрібної акціонерам інформації. "Це просто інструмент донесення меседжів, дезінформації, джинси", - зазначив він. Другий сценарій більш ювелірний: коли медіа акуратно формують порядок денний, але не стають рупором власників: "Це, напевно, трохи більш зрілий рівень акціонерів. Але, напевно, все-таки це не зовсім те, що читач очікує отримувати від незалежного ЗМІ".

"І є медіа, які працюють за "високими стандартами Бі-бі-сі", а насправді - просто дотримуються цінностей. Головна цінність незалежного ЗМІ - це читач, - каже Бондаренко. - І основне правило - не обманювати його. Контент, за який компанія взяла гроші, повинен бути зрозуміло маркований і відділений від контенту, створеного редакцією".

Читачеві потрібно зрозуміти, що за інформаційний продукт завжди хтось платить. І якщо платять не вони, - наприклад, за системою paywall, - значить хтось платить за них. "Це майже як в політиці, - вважає Бондаренко. - Коли беруть гроші за голосування - отримують владу, на яку заслуговують".

Читайте також: "Не заплатив за контент? Заплатиш мізками". #Медіагігієна з Вікторією Романюк

Створення цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу в рамках програми USAID "Медійна програма в Україні", яка виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є винятковою відповідальністю LIGA.net і необов'язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.


специальный корреспондент Liga.net
Підписуйтесь на аккаунт LIGA.net в Twitter, Facebook, Інстаграм: в одній стрічці - все, що варто знати про політику, економіку, бізнес і фінанси.
Отправить:
Если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.