18.10.2019, 09:37

Як працює державна підтримка українського кіно. Пояснює міністр

министр культуры, молодежи и спорта

Рібейти або державна підтримка? Що і кому належить згідно нового закону про держпідтримку кіно

У четвер, 17 жовтня, президент Володимир Зеленський підписав закон про підтримку кінематографа, в якому міститься норма про компенсацію частини витрат на виробництво кіноконтенту іноземним режисерам. Раніше цей нормативний акт викликав дискусії в українській кіноспільноті.

LIGA.net публікує роз'яснення міністра культури, молоді та спорту Володимира Бородянського з цього питання.

ЯК ПРАЦЮЄ СИСТЕМА ДЕРЖПІДТРИМКИ КІНО В УКРАЇНІ. Держдопомога - це свого роду контракт між творцем фільму і державою. Сьогодні Україна підтримує дебютне кіно, дитяче кіно, авторське кіно в обсязі до 100% фінансування. Ігрове кіно, документальні та анімаційні фільми держава може фінансувати в обсязі до 80%. До 50% держпідтримки передбачено для творців українських серіалів.

На ці цілі держава виділяє 500 млн грн через Держкіно, а ще 300 млн - кошти Українського культурного центру. Це дуже велика сума, враховуючи, що загальні збори у всіх кінотеатрах країни складають всього 2,5 млдр грн.

800 млн грн держава щорічно виділяє на підтримку кіно

ЩО ТАКЕ РІБЕЙТИ І ЯК ВОНИ ПРАЦЮЮТЬ? Рібейти - це відшкодування частини кваліфікованих витрат на виробництво кіно в Україні. Але отримати відшкодування за виробництво кіно зможуть лише іноземці.

Для того, щоб їх отримати, потрібно, по-перше, витратити гроші на виробництво кіно на українській локації. Потім необхідно подати в Держкіно заявку на відшкодування коштів. Якщо заявник відповідає критеріям, зазначеним у законі, частина суми, витраченої на виробництво фільму, відшкодує держава.

Читайте також: Голлівуд, ласкаво просимо до України

Тобто кардинальна різниця рібейтів і прямої держпідтримки в тому, що перші виплачуються після того, як гроші вже інвестовані. А, якщо мова йде про пряму держпідтримку, то тут має місце авансовий платіж, наперед.

Коли деякі кінопродюсери задаються питанням про те, чому немає рібейтів для українського кіно, моя відповідь проста. Рібейти - це інструмент для більш потужних, ніж українська, економік.

ЧИ МОЖУТЬ ВВЕСТИ РІБЕЙТИ ДЛЯ УКРАЇНСЬКОГО КІНО? Звичайно, ми можемо ввести рібейти для українського кіно. Це легко. Але тоді ми повинні будемо скасувати пряму державну підтримку. Держава може запропонувати виробникам кіно тільки один вид підтримки - або компенсацію, або авансове фінансування. Але, на мій погляд, наші виробники кіноконтенту не настільки потужні фінансово, щоб знайти фінансування і спочатку створити фільм, а потім очікувати компенсації. Такий принцип підвищує відповідальність продюсерів дуже сильно.

Що стосується недоліків закону, то дійсно, існувала дискусія. І стосувалася вона копродакшену при кіновиробництві. Зараз це виглядає так: якщо українська компанія залучає до виробництва кіно партнера з іншої країни, то іноземна компанія отримує 25-30% кеш-рібейтів, а українській не дістається нічого. Чи є це проблемою? Поки я її не бачу. Це просто правила на національному ринку, яких потрібно дотримуватися.

Читайте також: В Україні можуть змінити принцип держпідтримки кіно. Що не так

Чим нам допоможуть рібейти? Не секрет, що знімати кіно на українському ринку набагато дешевше, ніж в будь-якій іншій країні. Крім того, держава відшкодовує до 30% кваліфікованих витрат. Тобто тут можна легко вибудувати схему співпраці з іноземним партнером так, щоб це було взаємовигідно. Україна інвестує в частину проекту, а іноземний партнер покриває інші витрати, але при цьому отримує кеш-рібейти, виходячи з того, на який комерційний успіх розраховує.

Важливо розуміти, що фільми знімаються для того, щоб їх подивився глядач. Тому від того, скільки глядачів подивилися конкретний фільм в кінотеатрі, по телевізору, в соцмережі, можна зробити висновок про те, наскільки він був успішним. Від кількості глядачів і того, що вони зрозуміли і пережили під час перегляду фільму, залежить оцінка якості роботи. І я не кажу про те, що фільм обов'язково повинен бути комерційно успішним. Він повинен бути резонансним, актуальним. Інакше незрозуміло, для кого його знімали.

На жаль, у нас в країні ще не розвинений інститут теле- і кінокритики. Його поява - один з індикаторів розвитку кіномистецтва в країні. Держава зацікавлена ​​в тому, щоб існувала чесна потужна професійна кінокритика.

Записано на зустрічі з пресою з приводу вручення Державної премії ім. О.Довженка режисерові Сергію Лозниці,

26 вересня 2019 року

Читайте російською: Как работает господдержка украинского кино. Объясняет министр

Статті, що публікуються в розділі "Думки", відображають точку зору автора і можуть не співпадати з позицією редакції LIGA.net
Відправити:
Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter.