Засновник Atlas Weekend: Заради фестивалю я продав свою 4-кімнатну квартиру

Засновник Atlas Weekend: Заради фестивалю я продав свою 4-кімнатну квартиру  - Фото
Фото: atlasweekend.com

Дмитро Сидоренко про те, скільки коштує Atlas Weekend, як привезти в Україну світових зірок і що буде із Зеленим театром


У липні тисячі киян і гостей столиці розважалися на одному з найбільших музичних фестивалів України Atlas Weekend. У п'ятий раз організатори фестивалю зібрали артистів з усього світу.

В інтерв'ю улити" всі форс-мажори і не залишитися в мінусі.

Про Atlas Weekend та бюджети

- Дмитро, як виникла ідея організувати Atlas Weekend?

- У нас з партнером Женею Красавцевим, з яким ми разом починали, є концертне агентство PMK, яке працює з 2003 року. З кожним роком кількість заходів, які ми організовували, зростала. Привозили сольних артистів, солянки груп, робили мікрофестивалі, неформат-фести. Ми цим займаємося вже більше 10 років, час від часу виникали думки зробити щось глобальне і неординарне. І в якийсь момент у мене звільнився річний проміжок часу, щоб зайнятися чимось новим. У 2015 році ми цю думку реалізували. А потім все закрутилося, і тепер ми святкуємо новий рік не 31 грудня, як всі люди, а в день закінчення чергового Atlas Weekend.

Дмитро Сидоренко. Фото: прес-служба Atlas

- Як ви фінансували такого масштабу захід? Це ж чималі гроші.

- Багато складових. У нас були власні заощадження, близькі допомогли, друзі допомогли, десь щось позичили.

- Скільки коштував перший фестиваль у 2015 році.

- У 2015-му ми провели його без позик, вистачило того, що було у нас самих. Це був захід на 20 000 чоловік, у нас був досвід організації концертів і побільше. Перший фестиваль в 2015 році був з бюджетом $100 000-200 000. У нас з більшістю артистів були багаторічні відносини, тому виходило працювати без передоплат.

- А потім?

- У 2016 році ми вирішили масштабуватися, довелося всюди шукати гроші.

- Наскільки Atlas Weekend 2016 був дорожчим за перший фестиваль?

- Я точно не пам'ятаю, але якщо говорити про порядок цифр, то до вартості першого заходу можна приписати нулик. Точно більше, ніж мільйон, і це були не тільки мої, а в більшій мірі якісь залучені гроші.

- Справа вийшла прибутковою?

- Ні. 2016, 2017 роки ми не змогли вийти навіть в нуль. Це були інвестиційні історії на майбутнє.

Читайте також: BuzzFeed з Подолу. Як українська компанія Genesis робить медіа для мільйонів американців

- У банки за грошима зверталися?

- На жаль, в нашій країні банки не вірять в креативну економіку, це високоризикова історія для них і підтримувати нас вони не поспішають. До речі, якщо раптом у когось лежать вдома під подушкою вільні гроші, ми завжди раді взяти кредит під адекватні відсотки, з огляду на наше активне зростання, ми все ще потребуємо оборотних грошей.

- Назвіть кілька гучних імен - кому в посткризовому 2016 році було цікаво інвестувати в такий проект.

- Це не були інвестори. Це більше історія про те, що якісь люди нам допомагали. Називати їх імена не буду, щоб ніхто не ображався.

Читайте також: Новинний нокаут за $20 млн: навіщо Медведчук скуповує телеканали

- Медіагрупи, власники медіабізнесів підтримували?

- Грошима - ні, ніяких таких історій не було. Рекламою - так, з дуже багатьма у нас багаторічне інформпартнерство.

- У 2017 році фестиваль став ще більш масштабним.

- Так, з кожен рік ми росли. Правда, в 2016 році Женя Красавцев відійшов, йому набридло з нами мучитися. І продовжили ми це з Андрієм Маркевичем удвох з допомогою дружньо-родинних кредитних ліній. Благо, список друзів у нас великий, і на ринку нас знають.

- Якщо вірити реєстру власності, то в 2018 році ви створили нову юридичну особу - Атлас Вікенд на додачу до вже існуючого на той момент ТОВ Атлас Вікенд. Тоді ж до вас приєднався один з топ-менеджерів 1+1 Ярослав Пахольчук.

- Так, так і було. Ми створили нове обличчя, щоб закріпити всі наші договірні відносини офіційно. Ярослав з нами співпрацював давно, і логічно, що він вирішив стати співорганізатором і юридично.

- Пахольчук сам до вас прийшов і сказав: хлопці, давайте я дам вам 150 000 грн (частка Пахольчука в ТОВ "Атлас Вікенд" - Ред.), а ви мене в партнери візьмете?

- Ні, ми до нього прийшли.

- А чому до нього? Ви ще до когось ходили?

- Ярослав в 2017 і 2018 році допомагав нам з організацією фуд-кортів на фестивалі, тобто закривав певну зону відповідальності. Він розумів, як у нас що відбувається. Ми - що нам комфортно працювати разом. І я запропонував йому ввійти в партнери фестивалю.

- Але у нього немає свого бізнесу. Він є співвласником приблизно в десятці компаній Ігоря Коломойського.

- Важливий момент: участь Ярослава у проекті - приватна. Ніякі інші зв'язки сюди приписувати не потрібно. У нього є ще один особистий бізнес - мережа закладів Dinners, де він є керуючим партнером, куди інвестує. Без будь-яких взаємозв'язків з місцем роботи.

- Як координуються між старим ТОВ Атлас Вікенд і новим ТОВ Атлас Вікенд? Вони обидва операційно функціонують?

- Старе обличчя ми не використовуємо, працюємо з новим, де закріпили всі формальності.

- Чому не ліквідували стару компанію?

- На момент створення другої юрособи у нас були якісь зобов'язання, зараз ми їх вже погасили, але часу щоб залагодити цю формальність із закриттям юрособи через купу поточної роботи просто не було.

- Чию долю купив Пахольчук: вашу чи партнера?

- Андрій залишається як і раніше, я продав йому частину своєї частки.

- А скільки коштував фестиваль в 2018-му?

- Щось між п'ятьма і десятьма мільйонами доларів. Це величина витратної частини.

- Скільки в цій сумі ваших грошей?

- Хто скільки міг, стільки вкладав. У нас все зафіксовано.

- А спонсори? Кажуть, що спонсорські пакети по 5 млн грн продавали.

- Деякі навіть більше.

- А що спонсор за це отримує?

- Ми робимо велику медійну кампанію в 25 містах. Наружка, радіо, телебачення, діджитал - охоплюємо максимальну кількість носіїв. Ключовими спонсорами в 2019 році були MasterCard, Київстар та Bacardi. Ми пропонуємо їм розділити між собою бюджет на цей промоушн.

- Яку частку витрат покривають спонсори?

- Якщо говорити грубо, то половина витрат погашається за рахунок спонсорів, другу половину покриває продаж квитків.

- У 2019 ви вийшли в плюс?

- Так, нарешті, трошки. Це перший прибутковий рік. Ми економічно це заслужили і вимолили.

- Яка маржа?

- Я не можу сказати точно. Трохи не дотягли до 10%.

- При витратах в $ 5-10 млн?

- Так.

- Куди будете вкладати?

- Будемо віддавати борги, яких побільшало за минулі роки.

Про ЗІРОК І ГРОШІ

- Як ви привозите артистів на Atlas Weekend? Як обираєте?

- Якщо ми веземо артиста тільки на одне шоу до нас, то коефіцієнт його вартості відразу може збільшуватися в кілька разів. Якщо артист перебуває в європейському турі або турі по СНД, то у нього розцінки на виступи можуть бути помітно нижче. Тому нам агенти радять артистів, які перебувають в турі, на дати проведення нашого фестивалю. Є винятки за зірками. Наприклад, Placebo в минулому році ми привезли окремо.

Але намагаємося все-таки максимально економити, так як грошей як завжди не вистачає.

- Metallica можна привести на Atlas Weekend?

- Ми хочемо. Не тільки ми хочемо, але і інші хочуть. Я думаю, рано чи пізно у когось вийде.

Ми кожному артистові намагаємося пояснити, що Україна - це не Польща. Тут інші зарплати, інший рівень цін. Просимо, щоб все-таки зробили знижку. Особливо з такими артистами, як Metallica це важливо. Тому що за європейський гонорар, наприклад, за такий, який їм платять в тій же Польщі, це точно збитковий захід для нас.

У нас в 2017 році добре вийшло з групою Kasabian. У них виявилася вільна дата. І вони врахували всі наші обставини і стали одним з хедлайнерів.

Якщо артист перебуває в європейському турі або турі по СНД, то у нього розцінки на виступи можуть бути помітно нижче

- Скільки коштує привезти в Україну зірку першого ешелону?

- Поняття першого ешелону дуже широке, це індивідуальна історія кожного артиста. Наприклад, The Chainsmokers, яких ми в цьому році привозили, - топові електронні артисти в світі, які в штатах збирають стадіонні солдаути. Це артист з прайсом в кілька сотень тисяч доларів.

- А ось A$AP?

- У цих же діапазонах.

-  Форс-мажор з А$AP в цьому році, коли Rocky довелося замінити Ferg, вам дорого обійшовся?

- Теж в кілька сотень. Це все ось такі порядки цифр. Потім в результаті Rocky нам ці гроші повернув, але в короткочасному діапазоні у нас був збільшений касовий розрив, коли один артист не повернув, а другому треба заплатити. У нас було дуже мало шансів замінити Rocky кимось гідним. І треба віддати належне всім учасникам комунікаційного процесу - дуже оперативно відгукнулися і все організували.

- Ви привозите багато російських зірок. Як реагує на них публіка?

- Безумовно, є якісь негативні коментарі. Але ми моніторимо інфополе і беремо тих артистів, які нічого поганого щодо України не говорили, не робили, не порушували закон і не виступали в Криму. Ми вважаємо, що з хорошою премодерацією це робити можна і потрібно.

- Скільки коштувало привезти Prodigy в позаминулому році?

- Це була моя мрія дитинства. Це була далеко не найскладніша процедура. У них досить адекватний менеджмент. По цифрах - кілька сотень. Не маю права розголошувати.

- А кого було привезти найскладніше?

- Є артисти з дуже складними піротехнічними, світловими райдерами. Ті ж The Chainsmokers. Те, що відбувалося у нас на фестивалі, - це в кілька разів урізані ефекти.

- Вони все потрібне везуть з собою чи тут організовуєте за запитом?

- Піротехніку, звичайно, не везуть. Але кожен з артистів щось везе своє. Наприклад, інструменти, беклайн. The Chemical Brothers в минулому році привезли двох величезних роботів. У цьому році у нас весь фестиваль був технічно форс-мажорним. Наприклад, авіакомпанія втратила інструменти Ліама Галахера, і наші друзі і партнери намагалися зібрати інструменти за кілька годин, щоб просто не зірвався концерт. Або у Black Eyed Peas щось трапилося з пультом, і довелося шукати пульт на заміну. Вишенька на торті, звичайно - А$AP Ferg, який заміняв Rocky, при пересадці в Стамбулі спізнився на 15 хвилин на пересадочний рейс. І нам дуже пощастило, що в Стамбулі був вільний Private Jet, і ми оперативно на нього вийшли, супер оперативно оплатили з кредитки. І артист запізнився на сцену всього на годину.

- Скільки вам коштував джет?

- Це можу сказати - 15 000 євро. Це був якийсь швейцарський борт, нам просто дуже пощастило.

- Фішкою фестивалю в цьому році стали музичні сурдоперекладачі. Це ваша ініціатива?

- Це була ініціатива MasterCard. Ми дуже позитивно на неї відреагували. Це американські фахівці, Амбер і її команда. Вона цим займається вже багато років. Щоб підготуватися, вони приїхали заздалегідь, наші артисти дозволяли їм репетирувати просто на сцені. Більш того, тексти пісень перекладали англійською, і вже з англійської вівся сурдопереклад. Це був наш сьомий хедлайнер і ми дуже хочемо з ними співпрацю продовжити.

- Фінансова частина цього проекту лежала на MasterCard?

- Так, поки що ми не можемо собі це дозволити і дуже вдячні партнерам за такі ініціативи.

- Скільки заробляють на фестивалі виробники їжі і напоїв?

- Можна дуже грубо позначити, що 47-48% обороту - квиткова маса, 47-48% - спонсори, а що залишилися кілька відсотків - все інше. Динаміка позитивна є - середній чек зростає, кількість транзакцій зростає. Але в рамках всього бюджету це небагато.

- Як в формат фестивалю з такими зірками як A$AP вписуються Софія Ротару або Павло Зібров?

- Це практика першого безкоштовного дня, який ми організовуємо спільно з телеканалом M1. Все починалося з Вєрки Сердючки, і тоді все так добре пройшло, що ми вирішили продовжувати. Це робиться для розширення аудиторії, нам хочеться, щоб ті, хто не знає, як влаштований фестиваль, прийшли, побачили і зрозуміли, що за це варто платити гроші. Плюс з кожним роком хочеться все більше нести соціальну місію. Лайнап головної сцени надає М1, але ми все узгоджуємо.

- Ні. 30-40% бюджету безкоштовного дня нам допомагає окупати КМДА. І ВДНГ - чи не єдина локація в місті, яка дозволяє реалізовувати такі масштабні проекти.

- Ви зустрічаєтеся зі скаргами людей, живуть поруч з локацією Atlas Weekend?

- Так. Але якщо порівнювати 2016 рік і зараз, то їх значно менше. Ми дуже жорстко намагаємося контролювати таймінг - всі основні сцени замовкають до півночі, якщо немає форс-мажорів. Хочемо в наступному році закінчувати ще раніше - до 22.30. Також в планах є звукоізоляція у вечірній і нічний час за допомогою великого намету. Він же забезпечить укриття від дощу. Так роблять на угорському Sziget. В кінці-кінців потрібно розуміти, що такі заходи сприяють розвитку туристичного потенціалу України. Кожен іноземець привезе з собою через рік по кілька друзів. Тому дуже просимо поставитися з розумінням, а ми в свою чергу будемо намагатися мінімізувати всі незручності.

- Як виокремлювати кількість іноземців?

- За допомогою квиткових операторів.

- Іноземці - це якийсь відсоток від загального числа?

- З півмільйона - 12 000. Поки маленький. Sziget прийшов до цього не відразу. Але у нього, якщо я не помиляюся, 55% туристів. Ми - не Sziget. Намагаємося створити свій унікальний контент. У нас щось дуже схоже. Але ми не копіюємо цей фестиваль ні в якому разі.

Для більшої частини європейців: для англійців, для голландців, Будапешт - це дешеве місто. Київ, у порівнянні з Будапештом, ще дешевше. А з урахуванням того, що тут з'явилися лоукост, дістатися до нас стало ще доступніше.

У Європі квиток на такі фестивалі, як наш, коштує кілька сотень євро.

- У нас - сотню.

- Ні, у нас середня ціна - 70 євро. У минулому році відвідувачі могли купити квиток на старті продажів на всі дні за 1500 грн. Для іноземців це смішні гроші. Тим більше за Галахера, ASAP та інших хедлайнерів нашого лайнапу.

- Є така думка, що багато артистів не їхали в Україну, так як їх лякала війна.

- Це було в 2014-2015 роках. Зараз вже простіше.

- Такі, які бояться, ще залишилися?

- Слава Богу, глобально немає.

- Чи вистачає в Україні концертних майданчиків для глобальних артистів?

- Так, є прекрасний Олімпійський, Динамо, є той же ВДНГ. Літні майданчики є.

- Взимку як?

- Взимку це проблема. Ти впираєшся або в МВЦ, або в Палац Спорту. Артистів, які коштують від декількох сотень тисяч доларів і вище, вже дуже важко залучити в такі зали. Або ціни на квитки треба піднімати, або концерт буде нерентабельним. Зібравши повний Палац Спорту, ти можеш в кращому випадку окупити дорогого артиста. А то ще й в мінус піти.

- Яку частку квитків роздаєте ви або партнери Атласу? Скільки дістається безкоштовно?

- Скажу вам так: у кілька разів менше, ніж це було раніше. Ми якраз в цьому році дуже серйозно підійшли до цього питання. І комерційним спонсорам, і інфопартнерам, і навіть моїм друзям ми донесли меседж: "Це фестиваль, він коштує грошей".

Ми для дуже близьких людей зробили friendly price. Попросили всіх не ображатися.

Про HoReCa

- У вас ще є барний бізнес. Barbara Bar, наприклад.

- Так, ще є бар на Печерську. Але організація фестивалів висмоктувала все, що можна з усіх інших напрямків бізнесу і кілька років не було можливості його підтримувати в належному стані та покращувати.

Нарешті нам в Атласі вдалося поставити нові меблі. Раніше навіть соромно було когось сюди приводити. Зараз влітку все упорядковуємо і перезапускаємо.

- Споживач став більш платоспроможний в ресторанному сегменті?

- У порівнянні з 2014-2016 рр - безумовно так. Це радує.

- Який напрямок, крім Atlas Weekend, в 2019 році є для вас прибутковим?

- Наше концертне агентство. Ми робимо дуже багато всеукраїнських турів. Не тільки у себе на локації. Але і на інших майданчиках Києва, Харкова, Львова, Сум, Чернівців. Ми проводимо декількох сотень концертів в рік.

 - А який оборот у агентства?

- У кілька разів менше, ніж у фестивалю, але знову ж таки розвитком цього напрямку останні кілька років я майже не займався і зараз активно це буду виправляти. У мене є партнер, який на себе поклав другу половину моєї участі і сам це все тягне.

Про ЗЕЛЕНИЙ ТЕАТР

- У вас були непрості відносини з КМДА щодо оренди комунальних активів. Розкажіть, що за історія з Зеленим театром?

- Це не КМДА, тут питання до прокуратури. У нас була історія з Зеленим театром до 2015 року. Тоді заступник генпрокурора колишньої влади (Ренат Кузьмін - Ред.) прийшов в Зелений театр і запустилася прокурорська історія. Театр у нас забрали за надуманими звинуваченнями. Через суд вже в 2014 році прокуратура повернула театр у власність міста. На той момент ми вже інвестували в театр близько $500 000. Тоді це були для нас космічні гроші.

У 2015 році ми знову намагалися орендувати Зелений театр у міста. Цьому передували складні взаємини з одним місцевим депутатом, у якого останні кілька років було завзяте бажання зробити там щось інше. Нічого у нього не вийшло, але через це, на жаль, Зелений театр стояв занедбаним за кілька років, там розікрали і зруйнували багато всього, тому що на цей період не поставили навіть охорону.

- А зараз там що? У травні поточного року ви знову зайшли в театр в якості орендаря.

- Зараз ми хочемо зробити там майданчик-прототип юрмальського залу Дзінтарі. Ми зараз запускаємо там літній кінотеатр з безкоштовними кінопоказами на нижній сцені. Хочемо привести в порядок і зміцнити внутрішній простір фортеці і зробити знаковим туристичним місцем в місті. Це такий формат соціального підприємництва.

 

- Скільки ви готові інвестувати в Зелений театр?

- Ми намітили на кілька років суму в діапазоні 50-80 млн грн.

ПРО ОСОБИСТИЙ СТАРТ,  ФАКАПИ І ПЛАНИ

- Як ви народились як підприємець? Звідки ви стартанули?

- Я ще вчився в університеті. Мій друг, Володя Богуш, група Robots do not cry, в якій я в якийсь період побував директором, попросив зробити їм концерт. Я зробив разом з групою Станція Мир. Почав привозити інші групи. Дельфін, Сплін, Бумбокс ... Зробив фестиваль Неформат фест.

Я був з дитинства самостійним хлопцем. Мені, звичайно, батьки допомагали, коли потрібна була допомога. І зараз, коли потрібно, допомагають.

- А хто батьки, якщо не секрет?

- Просто звичайні українці, не олігархи, не публічні. У мене була дуже велика колекція музики, за моїми оцінками, одна з найбільших колекцій музики в СНД. На той момент не було швидкісного інтернету. Це були 2001-2005 рр. У мене замовляли диски з Владивостока, з Польщі, Канади. Поштою.

Це хобі в якийсь момент перейшло до того, що мені набридло безкоштовно записувати диски, і це заняття перейшло в такий собі піратський бізнес, якщо чесно. Якийсь канадський піратський сайт навіть купив всю мою колекцію. Я на ці гроші купив тоді собі дуже крутий монітор, оновив комп'ютер, закупив диски.

Музичних DVD у мене було кілька тисяч. Любительські записи. Було кілька терабайт MP3. На дисках було записано 150 000- 200 000 кліпів, концертних записів і так далі.

На той момент я дуже добре орієнтувався в будь-яких напрямках музики. Розумів, яку групу більше люблять. Але зрозуміло, що коли з'явився інтернет, вся моя аналітика прийшла в непридатність. На дисках [музику] перестали купувати.

Коли цей бізнес хоч якось дихав, я віддав всю колекцію своєму другу на Петрівці. Щоб він ще хоч щось заробив.

- Який у вас був найбільший факап?

- Те що я в 2016 році, не маючи на це належних ресурсів, дозволив собі увійти відразу в кілька проектів - фестиваль на ВДНГ, ми відкрили Roof, Around. А фінансової підгодівлі не було. Через це довелося влазити в борги і кредити, іноді не під найприємніші відсотки.

- У банківські кредити?

- Ні, банки нам не довіряють. Це були більше борги по особистим історіям. Кожен із закладів ми належним чином недоремонтували, недовідкрили. Філософія - не треба братися за все і вся. Потрібно підходити до справи спокійно, без емоцій, все зважувати.

- Що найближчим часом ще хочете робити?

- Ведемо переговори з ще кількома новими локаціями.

- Який Ваш особистий бенефіт від вашої справи? Ви розбагатіли?

- Знаєте, на останні кілька років я продав свою єдину квартиру на Печерську. Причому в 2,5 рази дешевше, ніж купив, так як продавав вже після Революції, коли все подешевшало. Купував я її з концертної виручки.

- Як Гордон...

- У Гордона, я чув, багато нерухомості. У мене була одна квартира. Невелика відносно. Чотирикімнатна, але всього лише 80 кв м.

- Тобто ви навпаки збідніли?

- Ні. Просто абсолютно всі гроші реінвестуються в бізнес. У мене зараз немає квартири. Живу в орендованій. Мене моя сім'я, дружина, батьки розуміють, підтримують і вірять в те, що я зупинюся на якомусь моменті через пару років і куплю квартиру. Близькі поки ставляться до цього з розумінням і дали мені на це зелене світло.

 LIGA.net 

<a href="http://www.liga.net/">Источник</a>