48 годин: що подивитися, послухати, прочитати на вікенд

07.09.2012, 09:47
48 годин: що подивитися, послухати, прочитати на вікенд - Фото
У "Королівстві повного місяця" навіть Брюс Вілліс, якого зазвичай не можливо проймати, в ролі поліцейського рефлексує і танцює під дудку режисера Уеса Андерсона (фото - kinopoisk.ru)

Нова казка Уеса Андерсона, поп-рок-джаз Фіони Еппл, роман "Кошкін стіл" від автора "Англійського пацієнта" - в огляді ЛІГАБізнесІнформ

КІНО

"Королівство повного місяця" (США), 94 хв.

Хто: режисер Уес Андерсон, техасець за народженням, який серед всіх міст віддає перевагу Нью-Йорку й Парижу. Випускник філософського факультету, чий перший фільм "Пляшкова ракета" з тріском провалився в прокаті, але удостоївся похвали самого Мартіна Скорсезе. Майстер, чия рука вірно вгадується після перших тридцяти секунд кожної з його стрічок. Почерк Андерсона вже багато років так само незмінний, як і його вельветовий піджак. Режисер, у якого вважають за честь працювати Джордж Клуні, Наталі Портман, Кейт Бланшетт, Тільда ​​Суїнтон, і чиєю візитною карткою давно став Білл Мюррей.

Кому дивитися: любителям ні на що не схожого видовища, яке звинувачують у всіх смертних гріхах, в тому числі інфантилізмі і формалізмі. Фанатам естетського кіно, кожен другий кадр якого можна роздруковувати і вішати на стіну в рамку.

Що: фільм, показаний цієї весни на відкритті Каннського фестивалю. Картина, знята Андерсоном після п'ятирічної паузи в повнометражному кіно. З табору бойскаутів тікає 12-річний Сем Шекаскі (Джаред Гілман). Одночасно з батьківського дому зникає його ровесниця - Сюзі Бішоп (Кара Хейуорд). За рік до втечі вони познайомилися на прем'єрі опери Бенджаміна Бріттена "Ноїв ковчег", де Сюзі зображувала ворона, а Сем - глядача. Він - безглуздий очкарик, курить трубку і не знімає шапку з борсуковим хвостом. Вона носить за собою програвач з пластинками, кілька грубезних книг, вкрадених зі шкільної бібліотеки, і кошеня. У нього загинули батьки, вона з багатодітної сім'ї юристів. Вони - Ромео і Джульєтта, яких якимось ураганом занесло в 1965 рік - на малонаселений острівець біля берегів Нової Англії.

У погоню за Семом і Сюзі кидаються безглузді скаути на чолі з дивним командиром (Едвард Нортон), батьки дівчини (Білл Мюррей і Френсіс Макдорманд) і єдиний на острові поліцейський Шарп, якого грає безперервно рефлексуючий Брюс Вілліс. Переказувати все, що далі відбувається - так само безглуздо, як повіряти гармонію алгеброю, зупиняти мить або відповідати на запитання "куди йде дитинство, коли все місто спить?".

У "Королівстві повного місяця" в наявності всі ознаки естетики Андерсона, за яку одночасно ним захоплюються і його лають. Збудований до найдрібніших деталей кадр, фірмові проїзди камери з поворотами під кутом в 90 градусів і, звичайно, музика. Бріттен - взагалі повноправний герой картини. Так само як і батько кантрі Хенк Вільямс або французька шансоньє Франсуаза Арді, чиї пісні звучать у картині.

МУЗИКА

"The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do", CD, 43 хвилини

Хто: американка Фіона Еппл, вокалістка, піаністка, композитор. Чергове жахливе дитя американського шоу-бізу зі звичкою говорити правду, де доведеться. Вражаюче виступила в 1997 році на церемонії MTV Video Music Awards, де їй вручали нагороду як кращому молодому артисту року. Вийшовши на сцену, панянка сказала все, що думає з приводу музичної індустрії, обізвавши її останнім лайном.

Перші пісні Еппл були про дитячі кошмари: у 12-річному віці Фіону згвалтував маніяк. Деякі увійшли до дебютного альбому Tidal, що приніс виконавиці славу вундеркінда. Після цього були ще два успішних релізи, перерва на шість років і світове турне на розігріві у Coldplay. Тепер - новий альбом, який доводить, що 35-річна Фіона виросла в музиканта, здатного робити хорошу дорослу музику

Кому слухати: любителям поп-року, який скоріше поп, ніж рок, а якщо розібратися, то взагалі джаз. Тим, хто співу на розрив аорти віддасть перевагу продуманому виконання з акуратними аранжуваннями і зваженими текстами. Всім, кому цікавий талант Фіони Еппл, а не її образ агонізуючою Лоліти.

Що: альбом з 23 словами у назві - не рекорд для Фіони. Її другий диск озаглавлений текстом з 90 слів. За всю історію музики більше букв на обкладинку не вдалося втиснути нікому.

10 нових пісень і 5 бонус-треків, заспіваних хриплуватим дитячим голосом. Майже речитатив в дусі Регіни Спектор (Largo, Daredevil, Jonathan), часом минає в карнавальні вокалізи в дусі Матіа Базар (Left Alone). Прослизають чисті регтаймові інтонації від Барбари Хендрікс і втомлені "чорні" субтони від Ніни Саймон (Every Single Night, Valentine, Regret). Втім, погоди вони не роблять: починаючи з цього альбому, мабуть, можна говорити про фірмове звучанні Фіони Еппл.

Основа акомпанементу - фортепіано. Ледь намічений джазовий стандарт, один-три акорди на пісню, взяті як би випадково, але професійною рукою (Jonathan, Left Alone, Werewolf, Periphery, Regret). Так композитори підбирають мелодію до слів, які сподобалися, на пару хвилин зупинившись біля піаніно. У хітовій композиції Hot Knife Фіона розв'язує руки і відпускає голос: фоно потужно вплітається в шаманське соло ударника, підігруючи співаючій різними голосами Еппл. Канон з багатоликої (від маленької дівчинки до мудрої старої) себе під свій же акомпанемент звучить, як водоспад в жаркий день - свіжо і нищівно.

Партія кожного інструменту (ударні, челеста, перкусії, синтезатор, гітари) лягає в головну тему злегка по дотичній, з невеликим запізненням. Усі звуки, включаючи голос співачки, зливаються в мелодійному екстазі десь в приспіві. Ненадовго. Фіона Еппл - джазовий піаніст. А це, як відомо, не тільки техніка виконання, але й спосіб музичного мислення. Як би вона не розбавляла свою школу багаторівневими аранжуваннями, неможливість довго утримуватися в рамках поп-гармонії видає її з головою.

КНИГА

"Кошкін стіл", "Азбука", 288 стор.

Що: анадець Майкл Ондатже. Його найзнаменитіша книга - "Англійський пацієнт" - принесла авторові світову славу, Букерівську премію і була екранізована Ентоні Мінгеллою (фільм отримав дев'ять "Оскарів"). У 11 років переїхав з острова Шрі-Ланка в Англії, потім влаштувався в Канаді, де здобув гуманітарну освіту і підданство.

Кому читати: любителям книг, де переплетені кілька жанрів - пригоди, любовна історія, детектив, трилер. При цьому розповідь відрізняється істинно англійською безпристрасністю. Уміло підігрітий інтерес до доль героїв не раз наштовхується на відмову автора розвивати тему.

Що: останній з перекладених російською мовою романів цього автора. Тритижнева одіссея 11-річного хлопчика Майкла, на кораблі "Орест" перетинає океан на шляху з острова Шрі-Ланка на Британські острови. "Кошкін стіл" - саме затрапезне місце в кают-компанії, де герой знайомиться з двома товаришами - Рамадіном і Касієм. Трійця скрашує дорогу, спостерігаючи за пасажирами і влипаючи у всілякі історії. Собачка, таємно проведена друзями на борт, перегризла горло одному з попутників. Самі шукачі пригод ледь не загинули під час шторму, з пустощів прив'язавши себе канатами до палуби. Головний герой став подільником грабіжника, а його кузина - співучасницею злочину, пов'язаного з головною таємницею "Орестея": на судні перевозять злочинця. Книга написана всупереч літературному принципу "зав'язка-кульмінація-розв'язка". Події подаються в рваному ритмі, зі стрибками в часі і просторі.

Є в романі і характерна для Ондатже любов до життєвої філософії: текст пересипаний багатозначними висловами. При цьому навіть такі перли з колекції капітана Очевидність, як "значущість деяких подій і нанесений ними збиток не збагнути за ціле життя", не виглядають банальностями. Головне в книзі - метаморфози, що трапилися з дітьми під час плавання. На "Орест" герої проходять ініціацію, залучаючись в небезпечний світ дорослих.

Книга надана магазином "Читайка"
Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter.

Коментарі

Останні новини